Ce spune unul dintre cei mai cunoscuti antreprenori de origine romana despre cei care ii copiaza ideea

0
1243

Larry Gadea, un antreprenor de origine romana care a parasit tara la varsta de trei ani, a dezvoltat Envoy, un business care la inceput parea banal, insa s-a dovedit atat de interesant, incat saptamanal apar site-uri “clona”. Prezent la evenimentul How to Web, Larry Gadea a spus ca nu se teme de aceste clone, fiindca il motiveaza, iar pentru a lupta in mod eficient cu ele a schimbat modelul de business, facand aplicatia gratuit de instalat si testat. Envoy este un serviciu de inregistrare a vizitatorilor ce intra intr-o companie si functioneaza printr-o aplicatie de tableta sau de mobil. Gadea s-a dovedit atat de bun, incat la 18 ani cei de la Google au vrut sa-l angajeze. El a lucrat si la Twitter, dar a decis sa paraseasca reteaua pentru a-si fonda propria companie.

O idee atat de buna, incat a generat un asalt al “clonelor”

Envoy este o aplicatie de check-in digital care-si propune sa inlocuiasca o multime dintre hartiile utilizate in companii, cu un procedeu mult mai simplu. Este o aplicatie mobila pentru inregistrarea vizitatorilor, cu functii care variaza de la preinregistrarea vizitelor si adaugarea in calendar, pana la notificarea angajatilor atunci cand sunt vizitati sau a executivilor atunci cand ajung partenerii cu care trebuie sa se intalneasca, pana la tiparirea insignelor personalizate cu logo-ul companiei si toate datele vizitatorilor, inclusiv fotografie, semnarea unor contracte de confidentialitate la intrarea in sediu, dar si integrarea mai multor birouri ale companiilor.

Ideea s-a dovedit a fi extrem de apreciata in randul companiilor si s-a raspandit cu repeziciune, fiind utilizata de companii celebre precum Yahoo!, Airbnb sau GoPro.

Larry Gadea a povestit la Bucuresti ca foarte des apar site-uri clona care ii copiaza ideea, dar acest lucru nu il enerveaza.

“Nu conteaza ce produs creezi, vei avea o multime de clone, o multime de “si eu!” fiindca cei care creeaza clonele vad ca originalul aduce bani si vor sa faca si ei bani. Noi suntem inca liderul fiindca avem, zic eu, un produs foarte bun, insa apar clone noi in fiecare saptamana si e important sa nu fim descurajati, fiindca astfel de lucruri se intampla. E ok, ne tin <in priza> si e important sa construim lucruri noi si sa imbunatatim, fiindca doar asa putem ajunge la inca o idee mareata. Deci as spune ca aceste clone ne fac sa fim atenti, insa ne si amuza, fiindca ne uitam ca unele clone arata ca site-ul nostru cu un an in urma”.

Site-urile care au copiat ideea l-au facut pe Gadea sa schimbe modelul de afaceri. Aplicatia nu mai este de la inceput cu bani, ci poate fi utilizata gratuit doua saptamani cu aproape toate functionalitatile. “De-asta e bine sa primesti 15 milioane dolari finantare, fiindca un milion il poti folosi pentru a-ti distruge concurenta”, glumeste Larry Gadea, Practic, introducand acest model freemium, Envoy a castigat multi clienti care, dupa perioada de gratuitate, au continuat sa plateasca. “Aceste clone nu inoveaza si doar ne folosesc ideile si nu ne-a placut asta, asa ca am ales sa lansam si servicii gratuite, decizie foarte eficienta”.

Povestea lui Larry Gadea: Sibiu-Germania- Ottawa-San Francisco

Larry s-a nascut la Sibiu in 1987, la trei ani parintii lui au plecat din tara iar cateva luni mai tarziu, dupa o serie de peripetii, a ajuns si el in Germania, o parte din drum fiind ascuns langa bancheta din spate a unei masini. In Germania, tatal sau culegea fructe de padure, iar mama sa facea curatenie in diverse case.

Familia a obtinut vize si a emigrat in 1993 in Ontario, Canada, unde Larry a stat inca 19 ani, dupa care s-a mutat in San Francisco, acum sase ani.

Initial, in 1993 s-au stabilit in Kanata, o suburbie a capitalei Ottawa. A inceput sa programeze la varsta de opt ani “de nevoie”, in sensul in care computerul familiei sale nu putea rula jocurile pe care si le dorea el. Prin urmare, a invatat sa programeze singur, iar la varsta de 13 ani, deja isi crease propriile jocuri.

Intre timp, interesele sale s-au diversificat, dar nu a renuntat la programare. In 2005, la 18 ani, crease deja un plugin pentru Google Desktop Search, o aplicatie a Google ce permitea cautarea in fisierele din computer. Plugin-ul sau a crescut semnificativ capacitatea de cautare, iar publicarea lui pe internet i-a adus 20.000 de descarcari in prima zi. De altfel, acesta a fost si momentul in care a intrat in vizorul Google.

Cativa ani plini la Google si Twitter

Larry povesteste ca atunci cand l-a sunat managerul de la Google Desktop s-a speriat, crezand ca cei de la Google vor sa il dea in judecata. Nu a fost asta: i s-a spus ca ceea ce face este ciudat, insa extrem de interesant, mai ales ca atat de multi au descarcat plugin-ul.

“A fost tare cudat, aveam 18 ani si la telefon m-au intervievat pentru angajare. La sfarsit mi-au spus: e grozav, cand poti sa incepi lucrul? Atunci a aparut problema fiindca le-am spus: fratilor  nu am cum sa incep, trebuie intai sa-mi iau o diploma. Atunci, cei de l Google m-au intrebat cati ani am, iar eu le-am spus: Am 18 ani, nu e bine? Iar ei mi-au raspuns: Normal ca nu e bine!”, a povestit Gadea, la Bucuresti.

Cei de la Google au gasit o solutie, iar Larry Gadea a urmat un internship in Mountain View, California, apoi a fost angajat part-time la Google Canada aproape patru ani, in perioada in care si-a urmat studiile la Carleton University, in Ottawa.

La finalul facultatii, a decis ca vrea sa schimbe mediul. La acea vreme, compania Twitter era la inceput de drum si, gratie unei recomandari, l-a cunoscut pe fondatorul Ev Williams, cu care s-a intalnit pentru un interviu de angajare. L-a trecut si, astfel, a devenit angajatul cu numarul 49 al retelei sociale. “Twitter era practic un startup atunci si m-am gandit ca e cool sa lucrez la un startup si sa vad cum arata un startup de succes, inainte sa il creez pe al meu. M-am gandit ca ar ajuta enorm”.

El spune ca a ajuns la Twitter intr-un moment relativ rau, era inginer de sistem si a intrat intr-o perioada in care era nebunie mare cu cresterea retelei fiindca erau chiar si zeci de mii de mesaje/secunda in sistem. “Am stat la Twitter aproape trei ani: a fost si amuzant, dar a fost si o nebunie si foarte mult stres din cauza cresterii absolut uluitoare. Am venit la Twitter cand erau cam 40 de oameni si am plecat cand s-a ajuns la 1.200 de oameni, deci nu mai era startup-ul in care voiam sa lucrez”

Gadea spune ca a invatat mult la Google si la Twitter si voia sa vina cu o idee la care oamenii nu s-au mai gandit pana acum. Voia o idee pe care oricine sa o foloseasca sau macar sa o incerce, nu se gandea sa faca ceva de nisa. Si mai dorea neaparat ceva: ca produsul sa arate foarte bine. “Oamenilor le plac lucrurile care arata bine si exista o intreaga industrie axata pe lucruri care arata bine. E surprinzator ca in segmentul companii, la multe produse adresate acestora, oamenilor nu le pasa cum arata. Eu cred ca e cel mai important aspect al produsului, chiar daca tehnologia e adesea extrem de importanta sau functionalitatile (…) Produsele trebuie sa fie sexi”, spune el.

In 2013 a decis sa-si creeze propria companie. In timp ce-si cauta cofondatori pentru viitoarea afacere, cu care sa decida ideea pe care o vor pune in practica, a remarcat ca unele companii, precum Google sau Apple, au propriile aplicatii de “check-in”, de inregistrare a vizitatorilor, in timp ce companii mai mici, care nu au resursele umane sau financiare pentru a-si dezvolta propriile sisteme, sufera la acest capitol.

Envoy, o idee care a “prins” extrem de bine

Acesta a fost momentul in care a aparut ideea Envoy, o aplicatie mobila pentru inregistrarea vizitatorilor, cu functii care variaza de la preinregistrarea vizitelor si adaugarea in calendar, pana la notificarea angajatilor atunci cand sunt vizitati sau a executivilor atunci cand ajung partenerii cu care trebuie sa se intalneasca.

Envoy a fost lansat, initial, ca o aplicatie ce costa doi dolari, insa in momentul in care a inceput sa fie tot mai folosita, modelul de monetizare a fost schimbat: aplicatia a devenit gratuita, insa a introdus planuri tarifare lunare, unul premium la 249 dolari, si unul enterprise, la 999 dolari. Serviciul a inregistrat cresteri fara eforturi de marketing, mai degraba gratie calitatii sale si a laudelor primite din partea celor care l-au testat.

La sfarsitul anului 2014, Envoy era folosita de peste 250 de companii, printre care si giganti ai internetului precum Yelp, Airbnb, Pandora, Box, GoPro, dar si de companii precum Pixar si Tesla. In anuntul din iunie 2015 privind runda de finantare de 15 milioane dolari, se arata ca Envoy este folosit in peste 1.000 de birouri din intreaga lume si a inregistrat, pana in prezent, peste un milion de vizitatori. Aplicatia este disponibila in 19 limbi, iar baza de clienti creste cu 20% de la o luna la alta.

Startupul lui Larry Gadea a fost in centrul atentiei in iunie, cand a anuntat ca a primit 15 milioane dolari finantare de la unul dintre cele mai mari si mai respectate fonduri de investitii din Statele Unite, Andreessen Horrowitz.

Envoy nu este la prima finantare. In noiembrie 2014, a mai beneficiat de o infuzie de capital in valoare de 1,5 milioane dolari de la un grup de investitori printre care si executivi ai unor companii de tehnologie mari, precum Marc Benioff, CEO al Salesforce, Adam D’Angelo – CEO Quora şi Jeremy Stoppelman, CEO Yelp.

Recent, compania a anuntat si cel mai nou produs, numit Passport, o aplicatie pe care o instalezi pe telefon si care se foloseste de tehnologia iBeacon pentru a te autentifica automat cand mergi la o companie ce foloseste Envoy.

Intrebat de ce lucruri ii este frica pentru viitor, Gadea spune ca plafonarea cresterii este o problema, fiindca acum Envoy creste in ritm ametitor ce nu poate sa tina la nesfarsit. Insa important e ca si numarul de clienti sa creasca, iar business-ul sa fie pe plus.

Seful Envoy mai spune ca la cresterea companiei va contribui si asa-numitul “efect de retea” (network  effect) care s-a facut simtit si la Facebook. La Envoy se vrea a fi creat prin serviciul Passport si prin faptul ca tot mai multi vor folosi aplicatia si se vor bucura de aceleasi beneficii.