Sectorul privat nu-şi va mai reveni niciodată

0
433

Viktor Şveţ, Macquarie Group – Analiza brutală a strategului şef al băncii de investiţii Macquarie Group este fascinantă, dar nu pentru cei slabi de înger.

Credeţi că se întâmplă ceva greşit cu SUA sau economia globală? În ciuda unei moderate reveniri a economiei şi a şomajului coborât, mulţi nu sunt mulţumiţi cu situaţia economică prezentă şi nici cu previziunile următorilor ani. De la creşterea preţurilor produselor de bază, sau a costului educaţiei, la competiţia dură şi salariile mici, până la rate negative – pătura săracă şi clasa de mijloc au numeroase probleme cărora trebuie să le facă faţă.

Experţii guvernamentali şi băncile centrale încearcă să administreze o situaţie precară, dar nu par capabili să izoleze problema; cât despre oferirea unor soluţii nici atât. Sau poate că ei stiu care este problema, dar nu vor să vorbească despre ea pentru că adevărul ar fi prea şocant.

Îl avem în faţa pe Viktor Şveţ, strategul global al băncii de investiţii Macquarie Group. Nu numai că este capabil să gândească din perspective cu totul noi, mai important, nu îi este frică să îşi prezinte opiniile, care sunt pe cât de fascinante pe atât de şocante.

„Sectorul privat nu îşi va mai reveni niciodată, nu va mai multiplica banii niciodată”, afirmă el pentru Epoch Times. Tema principală a discursului său este axată pe „productivitatea scăzută a oamenilor” ceea ce ar însemna că astăzi, în lumea digitală, oamenii nu mai sunt capabili să crească productivitatea suficient de rapid pentru a justifica crearea de noi locuri de muncă şi creşterea de salarii. Soluţia? Roboţii preiau munca.

„La scară globală a dispărut productivitatea. Stagnarea, schimbările tehnologice, politica monetară, toate acestea suprimă creşterea productivităţii”, consideră el. Cât despre faptul că tehnologia ar trebui să facă oamenii mai productivi? Şveţ consideră că acest lucru a fost adevărat în prima şi a doua revoluţie industrială, când meseriile care dispăreau – de exemplu cea de căruţaş – se transformau în joburi hi-tech – de exemplu cea de şofer de taxi.

Cu toate acestea, în cazul celei de-a treia revoluţii tehnologice, maşinile nu mai cresc productivitatea oamenilor, ci îi înlocuiesc direct. Autovehiculul care se conduce singur va elimina complet şoferul. Apoi, chiar în cazul revoluţiilor tehnologice anterioare, care puneau un accent mai mare pe mecanică, deseori s-au scurs decenii întregi până când productivitatea şi-a revenit şi joburile au reapărut, iar acest lucru s-a petrecut numai după ce sectoarele de înaltă productivitate au început să domine economia.

„Ne aflăm acum în punctul de maximă inflexiune a curbei S. A început la sfârşitul anilor ’70, s-a accelerat în ultimii 5-10 ani, ratele de productivitate cad, nu cresc. Va lua timp să producem maşini, iar de data aceasta ele vor înlocui probabil cu totul oamenii”.

Iar în primejdie nu se află numai slujbele de slabă calificare, de genul şoferilor de taxi. Uitaţi-vă la New York Stock Exchange, unde cu greu mai poţi vedea un broker uman. Maşinile din New Jersey au preluat tranzacţionarea.

Normal, există companii şi sectoare în care maşinile cresc productivitatea oamenilor, dar acestea reprezintă o minoritate şi chiar şi acolo există mereu pericolul ca maşinile să înlocuiască oamenii complet.

„Părţi ale economiei devin extrem de competitive, iar în mare totul devine tot mai ne-competitiv. Cei două milioane de angajaţi ai firmei Walmart sunt mult mai puţin competitivi decât cele câteva sute de mii de angajaţi ai Amazon”, este de părere Şveţ. Venitul per muncitor al companiei Walmart este de 220 mii USD, la sfârşitul celui de-al doilea pătrar din 2016, comparativ cu 1 milion USD la Amazon.

Drept urmare, întreaga creştere a productivităţii a… Citeste tot articolul pe The Epoch Times

(sursa foto Shutterstock)