Fondul de investiţii polonez Enterprise Investors a vândut lanţul de magazine Profi din România fondului Mid Europa Partners. Valoarea tranzacţiei este una record pentru piaţa de retail: 533 milioane de euro. Este cea mai mare investiţie a unui fond de equity în România.
Aceasta este cea mai mare tranzacţie realizată vreodată de un fond de private equity în România şi cea mai mare tranzacţie în domeniul retailului din istoria ţării. Tranzacţia este condiţionată de obţinerea aprobărilor necesare de la autorităţi şi va fi finalizată în primul trimestru din 2017.
Fondul polonez a vândut 100% din acţiunile societăţii Profi Rom Food, care operează lanţul de magazine cu acelaşi nume, unui alt fond de investiţii, Mid Europa Partners pentru 533 milioane de euro.
Polish Enterprise Fund VI (PEF VI), fondul de private equity administrat de polonezii de la Enterprise Investors (EI), şi-a anunţat exitul din bussiness-ul Profi Rom Food după aproximativ şapte ani de când a achiziţionat întreg pachetul de acţiuni de la Duna Waiting Participation (grupul belgian Louis Delhaize).
“Aceasta este cea mai de succes tranzacţie în retail din istoria Enterprise Investors şi suntem mândri că am făcut parte din poveste de succes a Profi”, spune Sebastian Krol, partenerul EI responsabil cu această investiţie.
1.000 de magazine Profi în România
Managementul companiei va ramane acelaşi cu Daniel Cristea în poziţia de CEO. Acesta se va ocupa de continuarea expansiunii retailerului având drept scop atingerea unui număr de 1.000 de magazine. În prezent, Profi se pregăteşte de deschiderea magazinului cu numărul 500.
“Cred că există un mare potential de creştere. Suntem foarte multumiţi de formatele Profi.Noi avem expertiza pe piaţa de retail în Polonia unde deţinem Zabka şi vrem să replicăm succesul pe care îl avem acolo cu Profi. Sperăm că va avea un mai mare succes decât Zabka”, a declarat Nikolaus Bethlen, partener Mid Europa Partners.
Acesta nu exclude posibilitatea de a-şi continua expansiunea prin noi achiziţii pentru a-şi securiza investiţia.
Cu cât a cumpărat Enterprise Investors Profi
Preţul pe care l-a plătit în 2009 Enterprise Investors pentru lanţul de 65 de magazine Profi, adică 100% din acţiunile Profi Rom Food, Albinuţa Shops şi DT Logistic, a fost de 66 de milioane de euro, iar de atunci, fondul a investit continuu în dezvoltarea reţelei. Numai în 2011, EI a finalizat o investiţie adiţională de 10 milioane de euro.
“Enterprise Investors consideră Profi ca fiind o oportunitate de investiţii foarte atractivă, compania urmând să fie dezvoltată prin continuarea îmbunătăţirii operaţiunilor şi, de asemenea, prin deschideri de noi magazine” declara în noiembrie 2009 Cristian Nacu, Partener al Enterprise Investors, în momentul finalizării tranzacţiei. Acum, la şapte ani distanţă, estimările EI s-au dovedit a fi corecte, vânzarea Profi aducând Enterprise Investors cea mai mare sumă de bani dintr-o tranzacţie pe piaţa de retail.
Spre comparaţie, retailerul francez Auchan a plătit grupului Metro aproximativ 261 de milioane de euro pentru 20 de hypermarketuri Real şi terenurile si galeriile a 12 hipermarketuri foste Real. Tranzacţia s-a finalizat în martie 2015 odată cu rebrandingul unităţilor Real preluate.
De asemenea, la finele anului trecut, retailerul francez Carrefour a anunţat că a preluat operaţiunile locale ale Billa România într-o tranzacţie estimată, dar neconfirmată oficial, de aproximativ 100 de milioane de euro, pentru 86 de supermarketuri.
Cine este Mid Europa Partners
Mid Europa Partners este cel mai mare fond de investiţii cu focus pe Europa Centrală şi Turcia care mai deţine pe plan local operatorul de servicii medicale private Regina Maria. De la înfiinţarea sa, în 1999, fondul a administrat 4,3 miliarde de euro.
Acesta s-a “luptat” pentru lanţul Profi cu un alt fond de investiţii: BC Partners.
De unde a apărut Profi
Primul proprietar al brandului Profi, companie care a inaugurat, de altfel, şi prima unitate în Timişoara, în iunie 2000, a fost retailerul belgian Luis Delhaize Group, cel care a operează acum hypermarketuri Cora. Pe vremea aceea, Profi era un magazin de tip discount, dar a evoluat spre formatul de supermarket prin diversificarea gamei de produse. Astfel, în 2012, la trei de la preluarea de către EI, compania a trecut printr-o repoziţionare prezentându-se clienţilor ca un lanţ de supermarketuri de proximitate.
Mai mult, retailerul s-a extins treptat şi cu noi formate de magazin, fiind primul jucător de pe plan local care a intrat puternic în mediul rural, cu brandul Loco.
În momentul de faţă, Profi se pregăteşte de inaugurarea magazinului cu numărul 500 şi a terminat anul trecut cu o cifră de afaceri de 2,54 miliarde de lei, cu 40% mai mare faţă de 2014 şi un profit net de 52,5 milioane de lei, aproape dublu faţă de anul anterior.
Profi Rom Food se aşteaptă la venituri de aproximativ 800 de milioane de euro în 2016, reprezentând o creştere medie anuală a veniturilor şi a EBITDA de peste 30% în perioada 2010-2016. Compania are aproximativ 11.000 de angajaţi.