Care sunt cele trei afaceri sociale câștigătoare ale finanțării de 35.000 de euro oferite de UniCredit și Fundația NESsT

0
1583

Astăzi au fost premiate afacerile sociale câștigătoare din cadrul programului ”The Power of Social Enterprise – Bringing Dignified Jobs and Income to At Risk Communities”, lansat de Fundația NESsT România în parteneriat cu UniCredit Foundation, UniCredit Bank și UniCredit Business Integrated Solutions.

Acestea au primit investiții sub formă de finanțări nerambursabile și premii în valoare totală de 35.000 euro și mai mult decât atât, au intrat în portofoliul NESsT, urmând astfel să beneficieze de un program de mentorat și consultanță în afaceri pentru dezvoltarea business-urilor.

Cele trei business-uri câștigătoare s-au remarcat nu doar prin impactul social pe care l-au generat, ci și prin faptul că au un model de business sustenabil, cu potențial real de creștere.

Câștigători

Brutăria Ghirbom este o întreprindere socială înființată cu scopul de a crea locuri de muncă pentru femeile aflate în situații de risc în mediul rural din județul Alba. Întreprinderea produce pâine și alte produse de panificaţie realizate exclusiv din ingrediente tradiționale, fără amelioratori sau alte substanțe sintetice. Investiția în valoare de 12.500 euro, obținută în cadrul programului, va fi folosită în scopul construirii unui nou cuptor și pentru amenajarea unui nou magazin în Alba-Iulia. Astfel, Brutăria Ghirbom va permite calificarea pentru meseria de brutar și angajarea a cel puțin încă trei femei.

Mesteshukar ButiQ (MBQ) este o rețea de întreprinderi de economie socială și mici ateliere meșteșugărești, dar mai presus de toate un suporter activ al revalorizării meșteșugurilor tradiționale rome. Designerii de produs din rețeaua MBQ dezvoltă produse noi, încapsulate în colecții premium de lifestyle, bazându-se pe tehnici de producție tradiționale și influențe din cultura romă. Finanțarea în valoare de 12.500 de euro va fi folosită în scopul construirii unui atelier, permițând astfel creșterea capacității de producție a întreprinderii. MBQ își propune ca începând cu 2017 să-și mărească impactul social, urmând să colaboreze cu 25 de meșteșugari romi.

Remesh este un proiect Ateliere Fără Frontiere, care își propune să reducă excluziunea de pe piața muncii a persoanelor marginalizate prin angajarea acestora într-un atelier în care se produc accesorii din bannere publicitare neutilizate. Finanțările și premiile obținute în cadrul programului, alături de celelate fonduri atrase și de resursele proprii investite, vor ajuta Remesh să angajeze încă șapte persoane, să plaseze 65% din ele pe piața liberă a muncii și să recicleze minimum opt tone de deșeu publicitar anual.

Mai mult decât atât, cele trei afaceri sociale sunt și câștigătoarele unor premii financiare suplimentare, în valoare totală de 10.000 euro, oferite de UniCredit Foundation, sub inițiativa „Your Choice, Your Project” (YCYP).

”Your Choice, Your Project” este un program al UniCredit Foundation ce implică angajații Grupului UniCredit în activități filantropice. Ediția din 2016 a programului destinat angajaților din România s-a derulat sub umbrela proiectului ”The Power of Social Enterprise” și a avut ca scop implicarea tuturor angajaților UniCredit din țară într-un proces de votare prin care aceștia au putut alege trei afaceri sociale preferate, urmând ca acestea să fie apoi premiate.

Colaborarea dintre UniCredit Foundation, UniCredit Bank, UniCredit Business Integrated Solutions și Fundația NESsT a început în 2012 cu obiectivul de a susține întreprinderile sociale în scopul consolidării acestora și a impactului lor în România. De atunci, 22 de întreprinderi sociale au beneficiat de susținere, sub forma a 25 de granturi.

5000 de beneficiari

În perioada 2012-2016 aceste întreprinderi sociale au creat peste 650 de locuri de muncă și oportunități de venit pentru persoanele marginalizate din țară, ajungând la peste 5.000 de beneficiari direcți în 16 comunități. Veniturile din vânzări ale acestor întreprinderi au crescut anual în medie cu 32%. Mai multe informații se regăsesc în raportul de impact social „Locuri de muncă decente: Puterea Întreprinderilor Sociale în România”, publicație ce a fost lansată cu această ocazie.

Programul s-a desfășurat în perioada iunie – octombrie 2016, s-a adresat acestor întreprinderi, și a beneficiat de o colaborare extrem de strânsă între reprezentanții UniCredit Group și NESsT.

Dintr-un total de 47 de întreprinderi înscrise în program, 20 au fost selectate în prima etapă de proiect, 5 afaceri au primit mentorat şi suport în elaborarea strategiei de afaceri, 3 afaceri trecând în faza finală de selecţie. O etapă nouă anul acesta a fost prezentarea planului de investiții pentru întreprinderile finaliste în fața unui comitet de investitori format din reprezentanți Unicredit și directori NESsT. Acest comitet a selectat câștigătorii, luând în calcul nevoia de investiții și oportunitățile de creștere ale afacerii, abilitățile și motivația echipei de management, performanța întreprinderii și piața, potențialul de impact social și performanța lor financiară.

În cadrul evenimentului, angajații UniCredit au beneficiat și de un mic târg unde au putut achiziționa produse ale afacerilor sociale. Pe lângă cei trei câștigători, au fost prezenți și Touched RomâniaAtelier SimplușViitor Plus/ Atelierul de PânzăBunicelCufărul Cosânzenei, și Merci Charity Boutique și Amurtel.

“Solidaritatea și angajamentul civil, susținut de proiecte inovatoare, pot fi transpuse în afaceri moderne, durabile și competitive. În acest sens, sprijinirea și investițiile în antreprenoriatul social, împreună cu parteneri importanți, cum ar fi NESsT, UniCredit Bank și UniCredit Business Integrated Solutions, poate de asemenea ajuta la crearea de oportunități concrete de acces la piața muncii și determină noi direcții de schimbare în acest domeniu”, a spus Maurizio Carrara, Chairman al UniCredit Foundation.

”UniCredit Business Integrated Solutions România – o filială a companiei de servicii la nivel global a Grupului – a continuat să arate un mare interes în promovarea proiectelor sociale, prin inițiative precum “The Power of Social Enterprise” (competiția națională organizată de NESsT și UniCredit Foundation) și, de asemenea “Your Choice Your Project”. Întărirea responsabilității sociale în rândul colegilor noștri este foarte importantă pentru compania noastră, conectarea și integrarea în cadrul comunității locale”, povestește Girolamo Antonucci, Branch Manager UniCredit Business Integrated Solutions.”