Ce s-a cumpărat online vara asta

0
1381

Agenția de e-commerce ContentSpeed a analizat mișcările din comerțul online în timpul sezonului estival, iar printre cele mai profitabile sectoare de business online ale verii 2015 pe platforma ContentSpeed au fost hainele pentru ocazii speciale și bijuteriile. Magazinele online care au în ofertă astfel de produse au înregistrat creșteri între 20% și 100%, asta în timp ce în majoritatea domeniilor de activitate scad vânzările, deoarece bugetele sunt alocate vacanțelor.

Vara este, de regulă, dedicată balurilor şi festivităților de absolvire și se termină ca sezon al nunților, iar spre finalul anotimpului încep lichidările de stoc pentru colecțiile de vară. Cele mai mari vânzări ajung astfel să se înregistreze în sectorul fashion și lifestyle. De exemplu, brandul românesc Mizar a lansat o colecție specială de rochii elegante într-o vreme în care coșul mediu tradițional ar fi scăzut din cauza reducerilor. Totuși, printr-o combinație între produse cu un preț mediu mai mare și reducerile de final de sezon a reușit să genereze o creștere cu 35% a vânzărilor în august.

Un alt domeniu în plină creștere este cel al bijuteriilor și accesoriilor. Aici, La Rosa, brand de renume în materie de bijuterii, a lansat în fiecare săptămână o colecție nouă de verighete.  Împreună cu inelele de logodnă și seturile de bijuterii elegante, acestea au generat creșteri de peste 30%.

De asemenea, o nișă foarte bună începe să crească în România, și anume închirierea de rochii elegante de la marile case de modă. La Dressbox, de la tinerele absolvente de liceu până la marile vedete autohtone, toate au reușit să-și găsească ținute de mii de euro la preț modic de închiriere. Numărul de clienți a crescut cu peste 100% în sezonul nunților și balurilor de absolvire.

Normal, la final de vară vedeta nișelor devine papetăria, iar magazinele care au în ofertă accesorii și rechizite școlare fac cel mai mare profit al anului în august și septembrie. Spre exemplu, Diverta a optat pentru o campanie cross channel cu elemente de CSR, promoțiile din online fiind dublate de spoturi radio care anunță că oricine vine cu rucsacul de anul trecut primește discount de 20% la unul nou. Toate rucsacurile colectate în această campanie vor fi donate copiilor nevoiași.

Comportamentul consumatorului

Atunci când un client vrea să cumpere online, o va face ca să scape de anumite bătăi de cap, cum ar fi distanța de deplasare. Totuși, acestea nu sunt la fel pentru fiecare produs și acest fapt se vede în conversii. De exemplu, în sectorul IT, abia când îi este livrat produsul clientul poate constata că nu funcționează cum ar trebui, dar este redus timpul pentru achiziție.

În sectorul fashion însă situația este mai complicată din cauza mărimilor care nu sunt tot timpul potrivite și un astfel de produs mai trebuie să se și simtă bine, iar asta se face prin probă. Distanța nu mai este o bataie de cap, ci faptul că trebuie returnat produsul sau că nu se mai poate baza clientul pe acel articol pentru o anumită ocazie.

Un alt fenomen care alterează conversiile este webrooming-ul finalizat prin showrooming. Fiind vorba de ținute speciale, peste 60% dintre consumatorii români preferă să se documenteze online (webrooming), dar aleg să cumpere produsul dintr-un magazin clasic. Astfel, conversiile sunt mai mici, deoarece aceste tranzacții nu sunt cuantificabile.

În final, merită reținut că vara este profitabilă pentru afaceri care comercializează obiecte destinate ocaziilor speciale. Un business pentru a fi profitabil trebuie să speculeze din timp evenimentele verii și să-și promoveze oferta luându-le în calcul, punând accent pe real-time marketing.