Firma Softronic din Craiova, constructor de locomotive electrice, a marcat joi începerea producţiei primelor două locomotive Transmontana pentru compania suedeză de stat Green Cargo, cu care a încheiat în urmă cu trei luni un contract pe 10 ani.
Valoarea contractului pentru primele două locomotive este de circa şase milioane euro.
Managerul de proiect, Cătălin Iosub, a afirmat că suedezii de la Green Cargo au decis să cumpere locomotivele Transmontana de la firma craioveană, după ce Softronic a transportat două locomotive în Suedia şi timp de două luni a executat servicii de tracţiune pentru şase companii – patru private şi două de stat.
‘Suntem foarte bucuroşi că am reuşit să semnăm un contract cu cea mai reputată companie feroviară de marfă din Suedia, Green Cargo, firmă de stat. Contractul este semnat pentru două locomotive cu posibilitatea extensiei către 5-10/ an. Reprezentanţii Green Cargo au apreciat foarte mult această locomotivă cât timp am fost acolo două luni şi am efectuat servicii de tracţiune pentru şase companii din Suedia, inclusiv pentru ei’, a spus Cătălin Iosub, la festivitatea de prezentare a ramei pentru prima locomotivă care va fi livrată firmei suedeze.
Acesta a afirmat că, în Europa, clubul producătorilor de locomotive nu este foarte mare, la momentul acesta existând 4-5 producători, iar standardul de calitate trebuie să fie foarte sus. ‘Locomotiva Transmontana este dotată cu frână recuperativă, deci în momentul frânării se trimite energia în reţea. Din punct de vedere al concepţiei şi al schemelor electronice, pot spune că este la cel mai înalt nivel, pentru că altfel nu ne-ar fi ales reprezentanţii Green Cargo. Dacă nu suntem foarte, foarte aproape de marii producători, nu putem pătrunde pe o piaţă foarte bună’, a mai spus Iosub.
Directorul departamentului de material rulant al Green Cargo, Markus Gardbring, a afirmat că firma suedeză a ales locomotivele Softronic pentru că aici a găsit cele mai bune locomotive pe care le căuta, iar colaborarea va continua după testarea primelor două locomotive, care vor fi livrate în vara anului 2018, pe liniile ferate din Scandinavia.
‘Am ales Softronic, pentru că aici am găsit cele mai bune locomotive de care aveam nevoie. Pe lângă puterea lor superioară de tracţiune, locomotivele sunt moderne şi sunt echipate cu frânare electrică automată şi optimizată. Aceste locomotive vor fi optimizate pentru a funcţiona cât mai eficient din punct de vedere energetic prin utilizarea datelor topografice şi a rutelor’, a afirmat reprezentantul companiei Green Cargo.
Locomotiva Transmontana Co-Co, cu o putere de tracţiune de până la 3.000 de tone sau ‘de două ori puterea de tracţiune a unei locomotive RC convenţionale’, este cea mai performantă locomotivă pentru transport marfă în condiţii grele, are şase axe, poate tracta trenuri foarte grele de 2.000 – 2.500 tone pe căi ferate dificile, cu pante mari, cu gheaţă, zăpadă sau frunze.
‘Producţia de locomotive a Softronic ajunge aproape în totalitate la firme din afara României. Cele mai multe locomotive de la noi au ajuns la Deutsche Bahn, care este cel mai mare transportator feroviar din Europa şi care le-a cumpărat, mai sunt câteva firme din Ungaria şi Austria. Este aceeaşi locomotivă, dar particularizată în funcţie de cerinţele fiecărui cumpărător. În România există o singură locomotivă de acest tip livrată CFR Călători şi aşteptăm cu interes noul program de investiţii al Ministerului Transporturilor prin Autoritatea de Reformă Feroviară care zice că în viitor va încerca să rearanjeze toate investiţiile de aşa natură încât transportul de marfă şi transportul de călători în România să fie reevaluat’, a spus consultantul Softronic, Radu Zlatian.
Green Cargo efectuează 400 de curse de trenuri de marfă pe zi, echivalentul a aproximativ 10.000 de transporturi de camioane şi deserveşte 270 de locaţii în Suedia şi marile oraşe din Norvegia. Green Cargo este singura companie naţională de transport de marfă care respectă standardele stabilite de Societatea suedeză pentru conservarea naturii pentru transportul de mărfuri (Bra Miljöval). Cargo Green este deţinută de statul suedez, are aproximativ 2.000 de angajaţi şi în 2016 a avut un venit de 4,2 miliarde coroane suedeze.