Lanţul de supermarketuri Profi va fi scos la vânzare în 2017, au anunţat actualii acţionari. După ce a fost preluat de fondul de investiţii Enterprise Investors, Profi a devenit unul dintre cele mai răspândite reţele comerciale din România. Are o prezenţă foarte bună în provincie, inclusiv în micile oraşe. Şi chiar se gândeşte la extinderea la sate. Însă proprietarii Profi spun că va conta şi nivelul taxelor în găsirea unui cumpărător. Cel mai probabil nu va fi singura tranzacţie din următorii ani. Creşterea consumului aduce o reaşezare a comerţului din România. În vreme ce unele reţele de magazine îşi măresc dimensiunile, altele vor să plece din România.
Pentru lanţul de magazine Profi, nivelul taxelor nu afectează doar încasările şi profitul. Ci influenţează şi şansele de a găsi un nou patron. Supermarketurile Profi sunt deţinute în prezent de fondul polonez Enterprise Investors, care acum vorbeşte despre vânzare.
Cristian Nacu, reprezentant Enterprise Investors: „Astăzi ne convine, e foarte bine că s-au scăzut aceste taxe, că există bani de consum, dar vrem sa știm… În 2017, de exemplu, Profi își propune să se vândă. Ce le arătăm investitorilor pe care vrem să îi chemăm să investească în Profi? Va fi o problemă mare dacă perspectiva va fi una tristă, de asta ne preocupă această politică fiscală”.
Profi are peste 5.000 de angajați în România, iar anul trecut a avut un profit de 6 milioane de euro. Polonezii au cumpărat rețeaua de supermakreturi în 2009 pentru 66 de milioane de euro.
A urmat o extindere agresivă, asemănătoare cu cea a belgienilor de la Mega Image. Numai în noiembrie Profi a deschis 8 supermarketuri noi și a ajuns la o rețea de 363 de magazine în 173 de orașe. Această acoperire națională ar putea face ca ofertele pentru preluarea rețelei, în 2017, să vină tocmai din partea unor competitori direcți din România. Deocamdată, fondul polonez de investiții nu a anunțat că ar fi în discuții cu vreun alt lanț de magazine.
Specialiștii deja vorbesc despre o reașezare a comerțului din România. Iar un prim pas ar putea fi făcut prin ieșirea micilor jucători. O analiza realizată de PMR Consulting spune că Billa, Real și Cora sunt lanțurile comerciale cu cele mai mari șanse să fie preluate de alți jucători care vor să se extindă.
Despre Billa deja au apărut informații că ar fi în negociere cu Carrefour pentru vânzarea rețelei de supermarketuri. Real, parte a grupului Metro, mai are doar 4 hipermarketuri în România, dupa ce mare parte din rețeaua sa a fost cumpărată deja de francezii de la Auchan.
Cora unul dintre jucătorii cu vechime din comerțul românesc are 11 hipermarketuri, dar în ultima perioadă nu și-a mai extins rețeaua. Ba chiar a închis unul dintre magazinele sale anul acesta.